Δευτέρα 18 Οκτωβρίου 2010

Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία


Ο αυτοκινητόδρομος Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα του Εθνικού Οδικού δικτύου, το οποίο θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την προοπτική ανάπτυξης ολόκληρης της Πάφου και ιδιαίτερα του διαμερίσματος Πόλης Χρυσοχούς.

Με κάθε ευκαιρία οι εκάστοτε Πρόεδροι της Κυπριακής Δημοκρατίας, συμπεριλαμβανομένου του κ.Χριστόφια, διαβεβαίωναν πως υπάρχει η πολιτική απόφαση και βούληση για προώθηση και υλοποίηση αυτού του σημαντικού έργου.

Πάντοτε, όμως, γινόταν και γίνεται επίκληση των γραφειοκρατικών διαδικασιών, των προσφυγών στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και στο Ανώτατο Δικαστήριο, για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην κατασκευή αυτού του αναπτυξιακού οδικού έργου.

Να υπενθυμίσω πως η προώθηση του έργου ανατέθηκε σε καθοδηγητική Επιτροπή το Δεκέμβριο του 2003, της οποίας η σύνθεση και οι όροι εντολής καθορίστηκαν σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου με αριθμό 53342 και ημερομηνία 14/3/2001 η οποία ρυθμίζει το σχεδιασμό, χρηματοδότηση και λειτουργία έργων του δημοσίου τομέα από τον ιδιωτικό τομέα.

Με την υποβολή προσφορών στις 31/7/2007 και την ολοκλήρωση της αξιολόγησής του τον Ιανουάριο του 2008, η καθοδηγητική επιτροπή αντικαταστάθηκε από Διαχειριστική Επιτροπή, με βάση τους περί Συντονισμού των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων Προμηθειών, Έργων και Υπηρεσιών κανονισμούς του 2007.

Το ιστορικό για την προώθηση του έργου έχει ως εξής :

1. Το Συμβούλιο προσφορών στις 21/1/2008 αποφάσισε την ανακήρυξη της κοινοπραξίας «ΚΙΝΥΡΑΣ» ως προτιμητέου προσφοροδότη.
2. Ο πρώτος επιλαχών προσφοροδότης η «StrabagNemesis» κατέθεσε ιεραρχική προσφυγή στην Αναθεωρητική Αρχή προσφορών, κατά της απόφασης του Συμβουλίου προσφορών.
3. Η διαπραγμάτευση με την κοινοπραξία «ΚΙΝΥΡΑΣ» άρχισε το Σεπτέμβριο του 2008, μετά την απόρριψη της ιεραρχικής προσφυγής.
4. Προσφυγή της  «StrabagNemesis» στο Ανώτατο Δικαστήριο για την πιθανή σύγκρουση συμφερόντων των ιδιωτών συμβούλων (ελεγκτικός οίκος) του κράτους για το συγκεκριμένο έργο που ήταν και ελεγκτής μιας εταιρείας που μετέχει στην κοινοπραξία «ΚΙΝΥΡΑΣ».
5. Τερματισμός διαπραγματεύσεων Διαχειριστικής Επιτροπής με την κοινοπραξία «ΚΙΝΥΡΑΣ» το Δεκέμβριο του 2009 για προβλήματα που προέκυψαν αναφορικά με την οικονομική πτυχή του έργου.
6. Ανακήρυξη προτιμητέου προσφοροδότη της  κοινοπραξίας «StrabagNemesis» του Δεκέμβρη του 2009.
7. Προσφυγή της κοινοπραξίας «ΚΙΝΥΡΑΣ» στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών εναντίον της απόφασης της Διαχειριστικής Επιτροπής να διακόψει τις διαπραγματεύσεις και να ανακηρύξει προτιμητέο προφοροδότη τον πρώτο επιλαχόντα («StrabagNemesis» ) το Δεκέμβριο του 2009.
8. Ακροάσεις στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών και αναμονή της έκδοσης απόφασης ( Γενάρης – Μάρτης 2009).
9. Απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου στην προσφυγή της «StrabagNemesis» σύμφωνα με την οποία « ... η όποια επαγγελματική σχέση μεταξύ των συμβούλων και προσφοροδότη έπρεπε να ήταν γνωστή στην Επιτροπή Αξιολόγησης και/ή στο Συμβούλιο Προσφορών...»

Έτσι φτάσαμε στον Οκτώβρη του 2010 και η Αναθεωρητική Αρχή καθυστερεί να εκδώσει την απόφασή της ( σύμφωνα με τη νομοθεσία θα έπρεπε να εκδοθεί σε 30 μέρες από την ημερομηνία προσφυγής), ενώ η Διαχειριστική Επιτροπή αναζητά νομικές συμβουλές από τη Γενική Εισαγγελία για να ξεπεραστούν τα προβλήματα.

Έχω την άποψη πως για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει πρέπει να γίνουν οι ακόλουθοι χειρισμοί.

  • Η Διαχειριστική Επιτροπή, μετά την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, πρέπει να ακυρώσει ή να επιβεβαιώσει τις προηγούμενές της αποφάσεις (επιβεβαίωση της αρχικής της επιλογής ή τερματισμός διαβουλεύσεων και ανακήρυξη του 1ου επιλαχόντα ως προτιμητέου προσφοροδότη).
  • Αυτό θα διευκολύνει και την Αναθεωρητική Αρχή για να προχωρήσει στην έκδοση του πορίσματος για την προσφυγή της κοινοπραξίας «ΚΙΝΥΡΑΣ». Μόνο έτσι θα ξεπεραστούν τα προβλήματα και θα αρχίσουν οι διαβουλεύσεις για ανάθεση του έργου.
  • Την ίδια στιγμή το κράτος οφείλει να αποδεσμεύσει το ποσό των 40-50 εκατομμυρίων Ευρώ που εγκρίθηκε στους προϋπολογισμούς για το 2010 και προορίζεται να καλύψει τις αποζημιώσεις για απαλλοτρίωση ιδιωτικών περιουσιών που θα χρησιμοποιηθούν σχετικά με την κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς. Οι ιδιοκτήτες δικαιολογημένα ζητούν να τους καταβληθούν αυτά που δικαιούνται. Τα χρήματα όμως δεν δίνονται και το κράτος φαίνεται αφερέγγυο στα μάτια του πολίτη. Αξίζει να σημειωθεί πως το κράτος καταβάλλει κάθε χρόνο 9% τόκους επί του οφειλόμενου ποσού.

Η Πάφος δικαιούται και αξίζει καλύτερης αντιμετώπισης και μεγαλύτερης στήριξης για τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα. Η επαρχία μας υφίσταται τις βαρύτερες συνέπειες της οικονομικής κρίση, που πλήττει τον τόπο μας. Στραγγαλίζεται οικονομικά, αυξάνεται και ιλιγγιώδεις ρυθμούς η ανεργία, πλήττεται ανεπανόρθωτα η οικοδομική βιομηχανία, ο τουρισμός και γενικότερα η οικονομία ολόκληρης της επαρχίας.

Αναμένουμε λοιπόν από την κυβέρνηση να αφουγκραστεί την κραυγή αγωνίας της Πάφου. Εξαντλήθηκε πλέον η υπομονή μας. Δεν αντέχουμε άλλες καθυστερήσεις έργων που θα έπρεπε είτε να έχουν ήδη ολοκληρωθεί ή τουλάχιστο να βρίσκονται σε εξέλιξη.

Αντώνης Αντωνίου
Βουλευτής Πάφου
ΔΗΚΟ