Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010

Ομιλία Αντώνη Αντωνίου Βουλευτή ΔΗ.ΚΟ Πάφου Κρατικός Προυπολογισμός 2011

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Οι επιπτώσεις της συνεχιζόμενης  οικονομικής κρίσης είναι ήδη αισθητές σε ολόκληρο το φάσμα της οικονομίας της χώρας μας. Οι πιο ευάλωτοι τομείς της οικονομίας, αυτοί των οικοδομών (κατασκευαστικός) και του τουρισμού, που αποτελούν τους κύριους πνεύμονες της οικονομικής δραστηριότητας δοκιμάζονται σκληρά από τη κρίση.

Οι καιροί που διανύουμε αρκετά δύσκολοι. Πολλοί συμπολίτες μας, επιχειρηματίες, ελεύθεροι επαγγελματίες, εταιρείες έχουν φτάσει σε οικονομικά αδιέξοδα με τα γνωστά συνεπακόλουθα και συνέπειες.

Στον τόπο μας, πριν την οικονομική κρίση, υπήρξε μια τρομερά ραγδαία οικονομική ανάπτυξη, τόσο ισχυρή,  που όσα δεν είχαν γίνει για αρκετές δεκαετίες, έγιναν σε λίγα μόνο χρόνια. Οι εμπειρίες του παρελθόντος (π.χ.
Χρηματιστήριο) φαίνεται ότι δεν μας δίδαξαν.

Δυστυχώς, παρασυρμένοι από τα ίδια τα επιτεύγματα μας και την επιφανειακή ευμάρεια μας γίναμε δέσμιοι της ίδιας της επιτυχίας μας. Συμπεριφερθήκαμε σαν να είμαστε ο ομφαλός της γης και σαν να είχαμε τη δυνατότητα να ακολουθήσουμε, μόνοι εμείς, ένα διαφορετικό δρόμο από τον υπόλοιπο κόσμο.
Αντί η κρίση στη διεθνή οικονομία να μας δώσει  τα αναγκαία μαθήματα και να οδηγήσει σε αναπροσαρμογή της νοοτροπίας μας προχωρήσαμε σαν  να μην συνέβαινε τίποτα.

Η οικονομική πολιτική ενθαρρύνοντας την αλόγιστη υπερκατανάλωση οδήγησε στη δημιουργία ενός κλίματος ευφορίας, που δεν συνέβαλε στην έγκαιρη συνειδητοποίηση των προβλημάτων. Παράλληλα, η  ανταγωνιστικότητα μας
διαβρώθηκε, ενώ τα δημοσιονομικά ελλείμματα και το δημόσιο χρέος διευρύνθηκαν αισθητά.

Η πολιτική των εύκολων λύσεων της ικανοποίησης αιτημάτων, δικαιολογημένων ή όχι, οδήγησε επίσης στη σημαντική διεύρυνση του κόστους παραγωγής. Επιπρόσθετα το κόστος που επωμίζονται οι παραγωγικοί τομείς για τη συντήρηση των προστατευμένων τομέων, όπως είναι ο κρατικός, ο ημικρατικός και αρκετοί από τους τομείς των υπηρεσιών αυξήθηκε  σημαντικά.  

Η παρούσα κρίση δεν δημιούργησε όλα τα προβλήματα που βιώνουμε σήμερα, αλλά επιτάχυνε την εμφάνιση τους και τα επιδείνωσε. Αυτό που επιτείνει την ανησυχία μας, είναι ο συνδυασμός των εξής γεγονότων και βάσιμων εκτιμήσεων:
α) Υπάρχουν σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα, τα οποία δεν σχετίζονται με την κρίση.
β) Τα μέτρα που ως τώρα έχουν ληφθεί δεν έχουν διαφοροποιήσει ουσιαστικά την υφιστάμενη κατάσταση.
γ) Ακόμα και εάν εφαρμοσθούν όλα τα εξαγγελθέντα μέτρα και αν υλοποιηθούν όλα τα προγραμματισθέντα έργα, τα περισσότερα από τα οποία είναι τεχνικής φύσεως, με μικρή συνεισφορά στην απασχόληση, θα περάσουν χρόνια έως ότου αποδώσουν σε αξιόλογο βαθμό στην αναβάθμιση της οικονομίας.
δ) Οποιαδήποτε μέτρα κι αν ληφθούν δεν θα μπορέσουν να έχουν πραγματικά αποτελέσματα χωρίς μια ριζική αλλαγή στη νοοτροπία και προσέγγιση μας στα οικονομικά θέματα και χωρίς την προσαρμογή μας στις διεθνείς οικονομικές πραγματικότητες.

Είναι καιρός να συνειδητοποιήσουμε  ότι σήμερα η οικονομία μας  έχει ωριμάσει και να συμπεριφερθούμε με ανάλογη ωριμότητα, αντιλαμβανόμενοι πλήρως πως στο νέο περιβάλλον οι δυνατότητες ανάπτυξης και βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου είναι πολύ περιορισμένες.

Να αρχίσουμε να διερωτόμαστε τι θα πρέπει να προσφέρουμε ως άτομα και ως παραγωγικές δυνάμεις και όχι πια αιτήματα και πιες απαιτήσεις θα προωθήσουμε.
Να αντιληφθούμε ότι το κράτος δεν έχει απεριόριστες δυνατότητες κι ότι οι πόροι που διοχετεύονται για την επίλυση των προβλημάτων ενός παραγωγικού τομέα προέρχονται από τους υπόλοιπους τομείς κι ακόμα ότι το κράτος είναι απλά διαχειριστής στη διοχέτευση αυτή των πόρων. Να καταλάβουμε ότι όλοι θα πρέπει να προσφέρουμε στο δημόσιο ταμείο ανάλογα με τις δυνάμεις μας.  Να αντιληφθούμε ότι τα δημόσια έσοδα θα πρέπει να επαναεπενδύονται παραγωγικά κι όχι να κατασπαταλούνται.

Χρειάζεται ακόμα να συνειδητοποιηθεί  ότι η εποχή των εύκολων και γρήγορων κερδών, έχει περάσει κι ότι στόχος όλων θα πρέπει να είναι τα μακροπρόθεσμα οφέλη και κέρδη που θα επιτευχθούν μόνο με τη μακροοικονομική σταθερότητα,  τον εκσυγχρονισμό και την αναδιάρθρωση της κυπριακής οικονομίας.

Σ’ ένα κόσμο που αλλάζει με τρομακτική ταχύτητα και τα δεδομένα διαφοροποιούνται συνεχώς, οι οικονομικοί θεσμοί και διευθετήσεις θα πρέπει να βρίσκονται συνεχώς υπό παρακολούθηση και επανεξέταση.

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον η κυβέρνηση καλείται να αναπροσαρμόσει τους στόχους και τις προτεραιότητες της. Καλείται να εφαρμόσει μια σωστή ισόρροπη και ισομερή αναπτυξιακή πολιτική, με την ανακατανομή των δημοσίων δαπανών προς όφελος των αναπτυξιακών και κοινωνικών τομέων.
Στην ομιλία μου θα επικεντρωθώ κυρίως στους προϋπολογισμούς του ιδιαίτερα ευαίσθητου τομέα Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στους προϋπολογισμούς του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων, τομείς τους οποίους παρακολουθώ μέσα από τη συμμετοχή μου στις αντίστοιχες κοινοβουλευτικές επιτροπές.

Με ανησυχία σημειώνουμε πως οι επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που έγιναν ορατές από το 2008 από τον μειωμένο ρυθμό ανάπτυξης της
οικονομίας και την αυξητική τάση του αριθμού των ανέργων οδήγησε το 2010 σε επιδείνωση της κατάστασης που δεν άφησε ανεπηρέαστη την αγορά εργασίας η οποία παρουσιάζει συρρίκνωση της απασχόλησης και αύξηση της ανεργίας.

Οι δείκτες για το ποσοστό απασχόλησης και το ποσοστό ανέργων είναι πολύ ανησυχητικοί.  Δυστυχώς το ποσοστό της ανεργίας έχει αυξηθεί στο 7.2% το 2010, ενώ το 2011 δεν αναμένεται να μειωθεί. Ιδιαίτερα ψηλοί οι δείκτες της ανεργίας στις επαρχίες Πάφου και ελεύθερης Αμμοχώστου. Περιοχές που ήταν ανεπτυγμένοι οι τομείς της τουριστικής και κατασκευαστικής βιομηχανίας. Ανησυχητικό είναι επίσης το γεγονός ότι η πλειοψηφία των ανέργων είναι ηλικίας 30-49 ετών.

Το Έκτακτο Σχέδιο Στήριξη της Απασχόλησης με  εξατομικευμένη  κατάρτιση ανέργων στις επιχειρήσεις και το έκτακτο Σχέδιο Παροχής Κινήτρων για απασχόληση Ανέργων καθώς επίσης η προώθηση νέου σχεδίου για στήριξη των επιχειρήσεων με στόχο τη διατήρηση του ανθρώπινου δυναμικού είναι μέτρα προς την ορθή κατεύθυνση όχι όμως αρκετά. Έχοντας υπόψη την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά εργασίας και ιδιαίτερα τη μεγάλη αύξηση του αριθμού των ανέργων και τη  μειωμένη ζήτηση εργατικού δυναμικού, επιβάλλεται να εφαρμοστούν αυστηρά μέτρα ιδιαίτερα σε ότι αφορά την αρχή της εθνικής και κοινωνικής προτίμησης και την δυνατότητα κατάρτισης ανέργων για αντικατάσταση εργαζόμενων από τρίτες χώρες. Η παραχώρηση εγκρίσεων να περιοριστεί στις απόλυτα απαραίτητες περιπτώσεις.

Επιβάλλεται να παρθούν μέτρα για περαιτέρω ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης ώστε να ανταποκρίνεται αποτελεσματικότερα στο σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει στον σχεδιασμό, αξιολόγηση και εφαρμογή της πολιτικής απασχόλησης και στην διατήρηση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς εργασίας.

Το Δημοκρατικό Κόμμα, πολλές φορές έχει τονίσει πως τα θέματα της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων, της αναμόρφωσης του σχεδίου σύνταξης αλλά και της επενδυτικής πολιτικής των αποθεμάτων του ταμείου είναι εξαιρετικής σημασίας καίρια ζητήματα.

Υπενθυμίζουμε πως απαιτείται  υιοθέτηση  και άλλων μέτρων τα οποία πρέπει να αποσκοπούν στην αύξηση των εσόδων και μείωση των εξόδων αν πραγματικά θέλουμε να βοηθήσουμε το ΤΚΑ να επιβιώσει και να ορθοποδήσει τα επόμενα χρόνια. Προώθηση με σύνεση, διορθωτικών αλλαγών που να διασφαλίζουν την ανάπτυξη και απασχόληση καθώς και την βιωσιμότητα στους τομείς των συντάξεων και υγείας.

Αναμένουμε επίσης το σχέδιο αναφορικά με την αντιμετώπιση του φαινομένου της γήρανσης του πληθυσμού και της βελτίωσης της δημογραφικής σύνθεσης του λαού μας, με κίνητρα για αντιμετώπιση της υπογεννητικότητας.

Με ικανοποίηση χαιρετίζουμε την εφαρμογή του θεσμού της ποσόστωσης υπέρ των αναπήρων, στις προσλήψεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, που  καταδεικνύει τη σημασία της αξιοποίησης των δυνατοτήτων και ικανοτήτων των ατόμων με αναπηρίες και τα οφέλη από την ένταξη τους στην αγορά εργασίας.  Ένα μέτρο που έρχεται να αντισταθμίσει τις άνισες ευκαιρίες που είχαν τα άτομα με αναπηρία στο πεδίο της ένταξης τους στον κόσμο της εργασίας και απασχόλησης.

Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει πως η λειτουργία των ειδικών σχολείων για παιδιά με ειδικές ανάγκες είναι ιδιαίτερα θετική και σαφώς απαραίτητη.
Καμιά όμως επιτυχία  δεν πρέπει να μας αφήνει αδιάφορους στα προβλήματα και τις δυσκολίες που παρουσιάζονται στις υπεράνθρωπες πολλές φορές προσπάθειες που καταβάλλονται από τα παιδιά, τις οικογένειες τους αλλά και τους εκπαιδευτικούς.

Το ΔΗΚΟ θεωρεί επιβεβλημένο να γίνει επανασχεδιασμός του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των ειδικών σχολείων, για να δώσει τη δυνατότητα καλύτερης αξιοποίησης των δομών των σχολείων και ουσιαστικότερης παροχής υπηρεσιών στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Είναι αναγκαία η επέκταση του καθημερινού προγράμματος των Ειδικών Σχολείων, ώστε αυτά να λειτουργούν στα πρότυπα του ολοήμερου σχολείου. Ένα συνεχές ωράριο λειτουργίας, θα καλύπτει καλύτερα τις ουσιαστικές ανάγκες των παιδιών, αξιοποιώντας ακόμη περισσότερο  τον κατάλληλα επανδρωμένο με εξοπλισμό χώρο, και ασφαλώς, το ανθρώπινο με εμπειρογνωμοσύνη δυναμικό. Να εξεταστεί επίσης το ενδεχόμενο επέκτασης και λειτουργίας των σχολείων κατά την θερινή περίοδο και ο περιορισμός του χρονικού διαστήματος των διακοπών του Πάσχα και των Χριστουγέννων. Η παραμονή των παιδιών για μεγάλη χρονική περίοδο μακριά από τον παιδαγωγικό και θεραπευτικό τους περιβάλλον τα επηρεάζει αρνητικά, αφού τα βγάζει από το καθημερινό τους πρόγραμμα.

Η λειτουργία του ολοήμερου σχολείου και η επέκταση του και κατά τη θερινή περίοδο θα δώσει την δυνατότητα στα παιδιά να ολοκληρώνουν τα θεραπευτικά τους προγράμματα (φυσιοθεραπεία, λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, υδροθεραπεία κ.τλ) κατά τις απογευματινές ώρες. Οι διευθετήσεις αυτές θα καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των παιδιών που θα φοιτούν στα ειδικά ολοήμερα σχολεία και θα διευκολύνουν τους γονείς που σήμερα συμπληρώνουν τα θεραπευτικά  προγράμματα των παιδιών τους με μεγάλη οικονομική επιβάρυνση της οικογένειας τους.
Το ΔΗΚΟ χαιρετίζει το γεγονός πως παλαιότερη πρόταση για σύσταση Συμβουλευτικού Σώματος Κοινωνικής πολιτικής έχει υιοθετηθεί.

Επισημαίνουμε, όμως, πως η αξιολόγηση και βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για τα δημόσια βοηθήματα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Η σκοπούμενη αναθεώρηση της νομοθεσίας πρέπει να στοχεύει στην ορθολογικότερη αντιμετώπιση των οικονομικών αναγκών των ευπαθών ομάδων.

 Τα τελευταία χρόνια έχουν καθιερωθεί φράσεις όπως «στοχευμένα μέτρα» και «εισοδηματικά κριτήρια» για τις χορηγίες και επιδόματα που παραχωρεί το κράτος σε διάφορες ομάδες πληθυσμού. Η βασική φιλοσοφία τους είναι η ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων τάξεων του λαού δηλ. όσων έχουν περισσότερη ανάγκη για να εξασφαλίζουν πιο αξιοπρεπή διαβίωση.

Όμως από τη θεωρία μέχρι την πράξη της εφαρμογής μέτρων που να οδηγούν σε πιο δίκαιη κοινωνία μεσολαβούν πάρα πολλά για να διασφαλιστεί ότι το αποτέλεσμα θα είναι πράγματι αυτό που επιδιώκεται και όχι παραμορφωμένο με λογής-λογής αδικίες και στρεβλώσεις είτε γιατί δεν συνεκτιμούνται σφαιρικά όλα τα δεδομένα κατά τον προγραμματισμό των μέτρων είτε γιατί δεν υπάρχει χρόνος και τα μέτρα προωθούνται, χωρίς να ελέγχονται για ενδεχόμενες αδικίες που δημιουργούν ούτε για την ορθότητα των πληροφοριών που οι πολίτες με ευκολία δηλώνουν στις αρμόδιες υπηρεσίες των χορηγιών.

Η καθιέρωση εισοδηματικών κριτηρίων για παροχή διαφόρων επιδομάτων τείνει να γίνει  ένα  αλαλούμ διαφορετικών επιπέδων εισοδήματος που τίθενται  ως όρια , διαφορετικό για σχέδια στέγασης, για υποτροφίες , για τη φοιτητική μέριμνα, για  επιδόματα τέκνου, πασχαλινών χορηγιών  κλπ.
Προτείνουμε το καταρτισμό ενός «μητρώου σχετικά φτωχών νοικοκυριών» το οποίο θα είναι η βάση για συντονισμένο και μεθοδευμένο τρόπο παροχής στοχευμένων επιδομάτων και χορηγιών (αφού δημιουργηθεί σχετικός μηχανισμός-φορέας για ενδελεχή έλεγχο των εισοδημάτων και περιουσιών που θα δηλωθούν από τους αιτητές).

Διευκρινίζεται ότι θα απαιτηθεί κάπιο χρονικό διάστημα για την ετοιμασία και εφαρμογή του σχεδίου αυτού αλλά θα δώσει λύσεις στις στρεβλώσεις που υπάρχουν σήμερα και θα εξυπηρετείται πάνω σε συνεχή πλέον βάση ο στόχος της ενίσχυσης όσων έχουν πραγματική ανάγκη με τεκμηριωμένο και δίκαιο τρόπο, χωρίς να παραμερίζονται τα ιδιαίτερα προβλήματα και ανάγκες ορισμένων τάξεων όπως των πολυτέκνων, αναπήρων κλπ. για τους οποίους το κράτος θα συνεχίσει να παρέχει ειδικές χορηγίες.

Σε ότι αφορά το κόστος ενός τέτοιου σχεδίου υπολογίζεται ότι δε θα είναι αποτρεπτικό, αντίθετα εκτιμάται ότι με τη στόχευση και συντονισμό των παροχών στη βάση ενός τεκμηριωμένου μητρώου φτωχών νοικοκυριών θα υπάρξουν αρκετές εξοικονομήσεις από τα υφιστάμενα ανεξάρτητα σχέδια παροχών που δίδονται με ή χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και τα οποία θα μπορούν σταδιακά να διαφοροποιηθούν.

Γενικός στόχος και επιδίωξη μας πρέπει να είναι η διασφάλιση αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης σε όλους τους πολίτες για να αποφευχθεί η ανασφάλεια μειονεκτικότητα και εξάρτιση του πολίτη ούτως ώστε να υπάρχει το αίσθημα της κοινωνικής δικαιοσύνης και ασφάλειας.

Κεντρικός άξονας της πολιτικής πρόνοιας είναι όπως κάθε Κύπριος πολίτης απολαμβάνει τα αγαθά της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης βελτιώνοντας τους θεσμούς , εξυψώνοντας την ποιότητα της ζωής και διαφυλάσσοντας τις κοινωνικές αξίες.

Η βασική επιδίωξη του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων για το έτος 2011 περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ανάπτυξη σύγχρονων έργων υποδομής στα δίκτυα αστικών και υπεραστικών  δρόμων για άνετη και ασφαλή διακίνηση των πολιτών. Παράλληλα στοχεύει στην προβολή και διατήρηση της αρχαιολογικής κληρονομιάς  καθώς επίσης την αναβάθμιση της ναυτιλιακής υποδομής της Κύπρου.

Χαιρετίζουμε την εφαρμογή του νέου συστήματος των δημόσιων συγκοινωνιών. Η ραγδαία αύξηση στη χρήση ιδιωτικών αυτοκινήτων έχει επιδεινώσει τις
κυκλοφοριακές συνθήκες. 
Επιβάλλεται όμως να τροχιοδρομηθούν και άλλες σχετικές ενέργειες και δραστηριότητες υποστήριξης των δημόσιων οδικών μεταφορών. Εισαγωγή μέτρων για να γίνει το λεωφορείο ελκυστικό μέσο συγκοινωνίας.

Την ίδια στιγμή απευθύνουμε έκκληση για εντατικοποίηση του διαλόγου και της προσπάθειας για ρύθμιση του θέματος της εξαγοράς των αδειών και των λεωφορείων όσων επέλεξαν να μην ενταχθούν στους ενιαίους φορείς Δημόσιων Οδικών Μεταφορών. Παρατηρούμε πως στους προϋπολογισμούς του Τ.Ο.Μ του Υπ. Συγκοινωνιών περιλαμβάνεται ποσό ύψους 3 εκ, ευρώ για το σκοπό αυτό, ενώ μέχρι σήμερα έχει εγκριθεί καταβολή αποζημιώσεων που ξεπερνά τα 8 εκ. ευρώ.
Τονίζουμε την ανάγκη λειτουργίας ενός συστήματος ελέγχου – επιτήρησης της πιστής εφαρμογής των δημοσιών συγκοινωνιών και της υποβολής προτάσεων για συνεχή βελτίωση του προγράμματος δημόσιων συγκοινωνιών.

Ανησυχούμε γιατί τα έργα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής διαχείρισης, τα μέτρα για μείωση των σοβαρών τροχαίων δυστυχημάτων και νεκρών από  τροχαία δυστυχήματα δεν έχουν φέρει, δυστυχώς, τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Η εγκατάσταση του συστήματος Φώτο-επισήμανσης, που στην πιλοτική του εφαρμογή πέτυχε σημαντική μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, δεν λειτούργησε ούτε το 2010.

Σημειώνουμε την συμπερίληψη στον προϋπολογισμό του 2011 ποσού για μελέτες και κατασκευή εκτάκτων μέτρων για προστασία των παραλίων. Επιβάλλεται όμως επίσπευση των διαδικασιών για μελέτες και εκτέλεση μόνιμων έργων σε όλες τις παραλίες τις Κύπρου ιδιαίτερα σε εκείνες που τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη διάβρωση.

Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για την καθυστέρηση που παρατηρείται στην προώθηση και κατασκευή άλλων σημαντικών αναπτυξιακών έργων όπως ο αυτοκινητόδρομος Πάφου- Πόλεως Χρυσοχούς και ο δρόμος αεροδρομίου Πάφου – τουριστικής περιοχής Πάφου.

Ανησυχούμε για την καθυστέρηση στις διαδικασίες προώθησης κατασκευής της μαρίνας   στη Πάφο, ένα έργο που θα δώσει ουσιαστική ώθηση στην τουριστική, εμπορική και οικονομική ανάπτυξη της Πάφου. Σε μια περίοδο που η επαρχία στραγγαλίζεται οικονομικά, αυξάνεται με ιλιγγιώδης  ρυθμούς η ανεργία, πλήττεται ανεπανόρθωτα η οικοδομική βιομηχανία, ο τουρισμός και γενικότερα η οικονομία της επαρχίας.

Δυστυχώς στην Κύπρο είναι σύνηθες το φαινόμενο κατά την παραγωγή πάσης φύσεως και μεγέθους δημοσίων έργων να εμφανίζονται αποκλίσεις τόσο στο κόστος  εκτέλεσης όσο και στον χρόνο υλοποίησης τους.

Οι υπερβάσεις  και οι καθυστερήσεις αποτελούν  τη μεγαλύτερη πληγή του συστήματος παραγωγής έργων. Λόγω των χρονοβόρων διαδικασιών που ακολουθούνται από τον σχεδιασμό μέχρι την κατασκευή, εμφανίζονται μεταβολές στο κόστος και πολύ περισσότερο στα δεδομένα που εν τω μεταξύ  διαμορφώνονται.
Η διαδικασία παραγωγής των δημοσίων έργων πρέπει να απλουστευθεί να εκσυγχρονιστεί και να κωδικοποιηθεί ώστε να μην διαμορφώνονται συνθήκες σύγχυσης, καθυστερήσεων και αναποτελεσματικότητας με τεράστιες συνέπειες στην εθνική οικονομία.

Η εκτελεστική εξουσία οφείλει να αναλάβει, να επεξεργαστεί και να προτείνει ρυθμίσεις, μέτρα και διαδικασίες για περιστολή αυτών των υπερβάσεων,  και η νομοθετική εξουσία, να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση ρυθμίσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος .

Παρατηρούμε πως η στελέχωση, μηχανογράφηση, απλοποίηση των διαδικασιών και ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων λειτουργίας των διαφόρων υπηρεσιών καθυστερεί, με αποτέλεσμα οι μηχανισμοί λειτουργίας να αδυνατούν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα και τις δυσκολίες που παρουσιάζονται και να ανταποκριθούν έγκαιρα στα διάφορα αιτήματα των πολιτών.

Απαιτείται εντονότερη προσπάθεια και παροχή ελκυστικών κινήτρων για υποβολή και προώθηση της Κύπρου ως Διεθνές Επιχειρηματικό Κέντρο παροχής υπηρεσιών.
-       Ανάπτυξη νέου τύπου υπηρεσιών και μορφών εναλλακτικού τουρισμού, όπως ιατρικός, εκπαιδευτικός, επιχειρηματικός, εμπορικός, αθλητικός τουρισμός, για λιγότερη εξάρτηση από τον παραδοσιακό τουρισμό.
-       Υπηρεσίες εξειδικευμένης ιατρικής, όπως γίνεται για παράδειγμα στο Ισραήλ, προσφέροντας  θεραπεία σε συμπολίτες μας που σήμερα παραπέμπονται σε ξένα ιατρικά κέντρα με τεράστιο οικονομικό κόστος που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

Μέσα στα πλαίσια της περιφερειακής ανάπτυξης να προωθηθεί και η ακαδημαϊκή αποκέντρωση. Η δημιουργία πανεπιστημιακών σχολών και τμημάτων σε όλες τις επαρχίες θα συμβάλει στην αποκέντρωση και την ισομερή ανάπτυξη και τόνωση όλων των περιοχών ως και την αξιοποίηση διάφορων ιδιαιτεροτήτων και πλεονεκτημάτων της κάθε περιοχής. (Αυτή η πολιτική εφαρμόστηκε με πολύ καλά αποτελέσματα στην Ελλάδα. Το πανεπιστήμιο Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη λειτουργεί σχολές- τμήματα σε διάφορα νησιά του Αιγαίου όπως  τη Χίο, τη Σαμο, τη Ρόδο και τη Σύρο. Επίσης το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο με έδρα τη Κομοτηνή λειτουργεί σχολές στη Θράκη, Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη και Ορεστιάδα).

Στην Κύπρο σήμερα λειτουργούν με επιτυχία 7 πανεπιστήμια με πολύ καλά αποτελέσματα. Αν αναλογιστούμε όμως πως το 55% των φοιτητών μας φοιτούν ακόμη σε πανεπιστήμια ξένων χωρών, υπολογίζοντας τους οικονομικούς πόρους που απαιτούνται, διαπιστώνουμε πως η λειτουργία και νέων πανεπιστημιακών σχολών θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα για την κοινωνία μας. Ας μην μας διαφεύγει επίσης το γεγονός πως για κάθε 4 φοιτητές δημιουργείται μια νέα θέση εργασίας.

Εκφράζουμε την ανησυχία μας για τη καθυστέρηση που παρατηρείται στην ετοιμασία διαχειριστικών σχεδίων για τις περιοχές που έχουν ενταχθεί στο σχέδιο ‘Φύση 2000’. Αναμένουμε ακόμη την προώθηση και την υλοποίηση του διαχειριστικού σχεδίου της χερσονήσου ΑΚΑΜΑ. Ένα θέμα που εκκρεμεί για πολλά χρόνια ταλαιπωρώντας τους κατοίκους της περιοχής.

Αγωνιούμε για την εξάπλωση του διαδικτυακού – ηλεκτρονικού τζόγου και της τοκογλυφίας που αποτελούν μια μεγάλη μάστιγα της σημερινής κοινωνίας  με καταστροφικές συνέπειες για πολλές οικογένειες.

Η  συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού συνοδεύεται με τις επιπτώσεις της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης επί της κυπριακής οικονομίας, η οποία ως μικρή και ανοικτή οικονομία αναπόφευκτα δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, καθιστώντας τον προϋπολογισμό του 2011 το κρισιμότερο των τελευταίων χρόνων.

Θα παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη της δημοσιονομικής κατάστασης και την τήρηση από πλευράς κυβέρνησης των κυβερνητικών αποφάσεων προς την κατεύθυνση της συγκράτησης των δημόσιων δαπανών.

Η εφαρμογή σωστής οικονομικής πολιτικής από την Κυβέρνηση συντείνει στην εμπέδωση μιας εύρωστης οικονομίας που θα χαρακτηρίζεται από υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και απασχόλησης και ενδυνάμωση του κοινωνικού κράτους.

Μιας πολιτικής για την  επιτυχία της οποίας πρέπει να συνεισφέρουν όλοι, κυβέρνηση, βουλή, πολιτικά κόμματα και οργανωμένα κοινωνικά σύνολα.

Καλούμε λοιπόν την κυβέρνηση σε έναρξη και συνέχιση του διαλόγου με όλους τους εμπλεκομένους, κομματικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς και άλλους φορείς με σκοπό τη λήψη καίριων αποφάσεων με τις οποίες θα επέρχονται οι αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές στην κυπριακή οικονομία.

Ευχαριστώ.