Σάββατο 14 Μαρτίου 2015

Χαιρετισμος στη Τελετή Λήξης της Εκστρατείας για την Οδική Ασφάλεια στο Δήμο Λατσιών.

Η Οδική Ασφάλεια αποτελεί μείζον παγκόσμιο κοινωνικό θέμα και ειδικά για την Ευρώπη μια μάστιγα με τεράστιες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Δυστυχώς η Κύπρος δεν αποτελεί εξαίρεση στον κανόνα. Οι οδικές συγκρούσεις αποτελούν μια από τις πιο θλιβερές πληγές της σύγχρονης κυπριακής κοινωνίας, τα στατιστικά στοιχεία που απεικονίζουν την έκταση του προβλήματος είναι αποκαρδιωτικά και απογοητευτικά, καθώς σχεδόν καθημερινά γινόμαστε μάρτυρες τραγικών ατυχημάτων με σοβαρούς τραυματισμούς και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. 
Είναι γι’ αυτό το λόγο που τέτοιες διοργανώσεις και δραστηριότητες όπως η σημερινή είναι βαρύνουσας σημασίας. Θα ήθελα να συγχαρώ το Δήμο Λατσιών, ο οποίος σε συνεργασία με την Αστυνομική Διεύθυνση της Τροχαίας Λευκωσίας έχει προβεί σε μια εξαιρετική πρωτοβουλία που έχει σκοπό την ευαισθητοποίηση των νέων στο θέμα της ασφαλούς κυκλοφορίας στους δρόμους καθώς και να συνεισφέρει ουσιαστικά στην εμβάθυνση του δημοσίου προβληματισμού και διαλόγου, γύρω από καίρια και ουσιαστικά θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Επί τη ευκαιρία, θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους διοργανωτές της σημερινής συζήτησης για την πρόσκληση να παρευρεθώ και να απευθύνω χαιρετισμό στην εκδήλωση εκ μέρους της κοινοβουλευτικής επιτροπής Συγκοινωνιών & Έργων.
Αγαπητοί προσκεκλημένοι, κυρίες και κύριοι,
Η μέγιστη δυνατή ασφάλεια στους δρόμους αποτελεί πρόκληση και υποχρέωση για πολιτεία και πολίτες. Οι επιπτώσεις της μειωμένης οδικής ασφάλειας μπορεί να είναι δραματικές και συνιστούν επομένως σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα.
Με βάση τα αντικειμενικά και αδιάσειστα στατιστικά στοιχεία η αλήθεια, δυστυχώς, παραμένει αμείλικτα οδυνηρή για ειδικούς και μη, για επικριτές και κρινόμενους, για τους νομοθέτες και τους παραβάτες! Ποια είναι αυτή η αλήθεια;
Για τις ηλικιακές κατηγορίες (18-24 ετών) στην Κύπρο τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου. Παραμένει πάντα επίκαιρο το σχόλιο ενός αμερικανού αρχιάτρου που επισημαίνει ότι «αν οποιαδήποτε επιδημία σκότωνε τα παιδιά μας με τη σφοδρότητα που σκοτώνουν τα ατυχήματα, τότε όλοι θα είχαν εξεγερθεί να σταματήσει το φονικό».
Είναι τόσο ανησυχητικά τα ερευνητικά ευρήματα στην Ευρώπη που προκαλούν σ’ όλους μας πολύ δυσάρεστες σκέψεις και προβληματισμούς.
Είναι άξιον αναφοράς το γεγονός ότι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων είναι ανησυχητικά υψηλός στην Ευρωπαϊκή Ένωση: 1,3 εκατομμύριο τροχαία ατυχήματα ετησίως προκαλούν 43.000 θανάτους και 1,7 εκατομμύριο τραυματισμούς. Η συμπεριφορά των οδηγών θεωρείται η κυριότερη αιτία θνησιμότητας: Υψηλές ταχύτητες, κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών, κούραση, οδήγηση χωρίς ζώνη ασφάλειας ή χωρίς κράνος προστασίας.
Και μόνον αυτοί οι αριθμοί είναι αρκετοί για να προκαλέσουν ιδιαίτερο προβληματισμό.
Κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι η απώλεια μιας ζωής είναι οδυνηρή και δεν μπορεί να αναπληρωθεί. O ανθρώπινος πόνος δεν μπορεί να περιγραφεί. Οι λέξεις είναι λίγες ν’ αποδώσουν το δράμα των οικογενειών που χάνουν παιδιά, συζύγους, συγγενείς σε τροχαία δυστυχήματα. Ωστόσο, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τις οικονομικές συνέπειες των οδικών συγκρούσεων. Η κυπριακή οικονομία επιβαρύνεται με υπέρογκα ποσά για την αποκατάσταση υλικών ζημιών, σωματικών βλαβών.
Αν συνυπολογίσουμε την απώλεια εργατικού δυναμικού ή την επιπλέον εργασιακή απασχόληση, όσων εργάζονται για την αντιμετώπιση των συνεπειών των τροχαίων συγκρούσεων, (ιατροί – νοσοκομεία – τροχονόμοι – δικαστικοί - πραγματογνώμονες ) όπως και άλλοι παράγοντες (π.χ. Δικαστικά έξοδα) πραγματικά διπλασιάζεται ο οικονομικός συντελεστής κάθε τροχαίου ατυχήματος.
Είναι γεγονός ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι στοχευμένες δράσεις που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχαν θετικά αποτελέσματα. Ο αριθμός των θυμάτων σε τροχαία ατυχήματα από το 2001 μέχρι σήμερα μειώθηκε σημαντικά σε αρκετές χώρες. Είναι εξαιρετικά σημαντικό ότι το 2010 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανανέωσε τη δέσμευσή της για περαιτέρω μείωση του αριθμού των ατυχημάτων κατά 50% έως το 2020.
Προσοχή όμως. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να επαναπαυόμαστε. Η απώλεια ακόμα και μιας ανθρώπινης ζωής στους δρόμους δεν είναι αποδεκτό ενδεχόμενο. Γι’ αυτό επιβάλλεται συνεχής εγρήγορση και αποτελεσματικές δράσεις.
Απαιτούνται περισσότερο αποφασιστικές ευρωπαϊκές και εθνικές πολιτικές για την οδική ασφάλεια. Και φυσικά, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η καλύτερη δυνατή ενημέρωση, η εκπαίδευση και η κατάρτιση των πολιτών, και ιδιαίτερα των παιδιών, που αποτελούν την πιο ευάλωτη κοινωνική ομάδα.
Η καλύτερη μέθοδος αντιμετώπισης του προβλήματος είναι η πρόληψη και η καλύτερη πρόληψη είναι η ενεργός συμμετοχή της κοινωνίας που αντιλαμβάνεται την ασφαλή και ελεύθερη κίνηση στους δρόμους σαν κοινωνικό δικαίωμα. Η αρχή της πρόληψης, επιβάλει η οδική υποδομή να σχεδιάζεται με γνώμονα την ασφάλεια, τα οχήματα να είναι συντηρημένα και ασφαλή, οι χρήστες κατάλληλα εκπαιδευμένοι και ο έλεγχος συνεχής και συστηματικός.
Επιπρόσθετα ,πρέπει να εστιάσουμε στην πραγματική ρίζα του προβλήματος που βρίσκεται στη νοοτροπία.
Έχουμε καθήκον να συμβάλουμε ,ώστε οι νέες γενιές να συνειδητοποιήσουν ότι πέραν από τις προσπάθειες που καταβάλλονται από αρμόδιους φορείς , η κύρια προσπάθεια για την προστασία της ζωής τους από τροχαία ατυχήματα είναι ευθύνη – υποχρέωση δικιά τους. Επιβάλλεται, να μάθουμε στα παιδιά μας να οδηγούν σωστά και υπεύθυνα και να αντιληφθούμε όλοι ότι το τιμόνι μετουσιώνεται σε φονικό όργανο όταν λειτουργούμε με αμέλεια και επιπολαιότητα.
Η άμεση παρέμβαση μας ,στα κυκλοφοριακά μας θέματα είναι απαραίτητη και πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Το νομοθετικό σώμα και ιδιαίτερα η επιτροπή Συγκοινωνιών & Έργων, είναι εξαιρετικά ευαίσθητη σε θέματα που επηρεάζουν την ασφάλεια, την ευημερία και γενικά τη ποιότητα ζωής του Κύπριου πολίτη και έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει στη βελτίωση και αναβάθμιση της. Η ψήφιση νέων νομοθεσιών που ρυθμίζουν την τροχαία κίνηση είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα που συμβάλλουν ουσιαστικά στη πρόληψη και μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων.
Σας διαβεβαιώνω πως θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και θα παράσχουμε τα απαραίτητα εφόδια στην εκτελεστική εξουσία για να πετύχουμε τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας στο τόπο μας.
Κλείνοντας, θα ήθελα να στείλω ένα μήνυμα: Η μέγιστη δυνατή οδική ασφάλεια δεν είναι απλώς μια πολιτική προτεραιότητα. Είναι αυστηρή επιταγή. Μόνον έτσι θα προστατεύσουμε το πιο πολύτιμο κεφάλαιο της χώρας μας: τη ζωή των πολιτών της και, ακόμα περισσότερο, των νέων μας.
Εύχομαι όπως η συζήτηση, με την ενεργό συμβολή όλων μας να επιτελέσει τους σκοπούς της.
Σας ευχαριστώ.