Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2012

Μοτοσυκλέτα. Οδηγούμε, δεν παίζουμε με τη ζωή μας!


    ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ  ΣΤΟ 14ο ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
                            ΧΙΛΤΟΝ, ΠΕΜΠΤΗ 29/11/2012


 Το 14ο σεμινάριο οδικής ασφάλειας, που διοργανώνεται από το τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου σε συνεργασία με την Εταιρεία Ελληνικά Πετρέλαια Κύπρου και με τη συμμετοχή των Υπουργείων Συγκοινωνιών & Έργων, Παιδείας & Πολιτισμού, Δικαιοσύνης & Δημόσιας Τάξεως εκφράζει τη βούληση και την επιδίωξη της πολιτείας να συνεισφέρει ουσιαστικά στην εμβάθυνση του δημοσίου προβληματισμού και διαλόγου, αλλά και στην ευαισθητοποίηση των πολιτών, γύρω από καίρια και συνάμα σημαντικά και ουσιαστικά θέματα.

Μέσα σε αυτό το πνεύμα , θέλω να συγχαρώ τους διοργανωτές της σημερινής συζήτησης και να τους ευχαριστήσω για την πρόσκληση να παρευρεθώ και να απευθύνω χαιρετισμό στην εκδήλωση εκ μέρους της κοινοβουλευτικής επιτροπής Συγκοινωνιών & Έργων.

Αγαπητοί προσκεκλημένοι, κυρίες και κύριοι,

Το μήνυμα του σημερινού σεμιναρίου είναι σαφές: Μοτοσυκλέτα. Οδηγούμε, δεν παίζουμε με τη ζωή μας!

Με βάση τα αντικειμενικά και αδιάσειστα στατιστικά στοιχεία η αλήθεια παραμένει αμείλικτα οδυνηρή για ειδικούς και μη, για επικριτές και κρινόμενους, για τους νομοθέτες και τους παραβάτες! Ποια είναι αυτή η αλήθεια;

Από τροχαίες συγκρούσεις, για την περίοδο 2007-2011, καταγράφονται εκατό-δέκα-τρεις νεκροί οδηγοί ή επιβάτες μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, με ποσοστό 51,33% να είναι νέοι μέχρι 25 ετών.
Στοιχεία, συγκλονιστικά, που σοκάρουν τη μικρή, συντηρητική μας κοινωνία.

Τα τελευταία χρόνια η Κύπρος αιμορραγεί, όταν οι ελέγχοντες τα τιμόνια, δίτροχων, τετράτροχων ή φορτηγών στα υπεραστικά και επαρχιακά της  οδικά δίκτυα,  επιτρέπουν στον εαυτό τους να παραβιάζει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.

Αγαπητοί σύνεδροι,

Πριν μερικά χρόνια σε  έναν αγώνα flat track στο Εδιμβούργο,  ένας αγωνιζόμενος είπε ότι φοβάται να οδηγήσει μοτοσικλέτα στο δρόμο. Το ίδιο αναφέρει και στην αυτοβιογραφία του ο Βαλεντίνο Ρόσσι. Αξιολογώντας τα συγκριτικά στοιχεία από τα δυστυχήματα άρχισα να καταλαβαίνω. Οι μοτοσικλετιστές είναι πιο κοντά στο νοσοκομείο από όλους τους άλλους χρήστες των δρόμων.

Η διαπίστωση αυτή βασίζεται στο γεγονός πως η ασφάλεια του μοτοσικλετιστή δεν εξαρτάται μόνο από την ωριμότητα και την εμπειρία του να μην υποτιμά τους κινδύνους, αλλά και από το να τους προβλέπει, και συγχρόνως να έχει την ικανότητα να χειρίζεται σωστά τη μοτοσικλέτα του.

Ο οδηγός του δικύκλου κινδυνεύει περισσότερο από την ανευθυνότητα, ή την θρασύτητα, μιας μερίδας οδηγών τετράτροχων που αισθάνονται αρκετά ισχυροί και ασφαλείς μέσα στα οχήματά τους, ώστε να παραβιάζουν συστηματικά (και συχνά προκλητικά) την προτεραιότητα των "ασθενέστερων", που είναι τα δίκυκλα.

Ακόμη κινδυνεύει όταν το οδικό δίκτυο είναι ακατάλληλο για τα δίκυκλα, που είναι πολύ πιο ευάλωτα (στις κακοτεχνίες, στα ελαττώματα, στην έλλειψη συντήρησης των οδοστρωμάτων κτλ.) σε σχέση με τα τετράτροχα.
 

 Κυρίες και κύριοι,

Η οδική συμπεριφορά είναι συνισταμένη πολλών παραμέτρων κι αντικατοπτρίζει το μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο του κάθε πολίτη. Η βασική όμως παράμετρος που αυξάνει ή μειώνει το δείκτη της οδικής ασφάλειας είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Η γνώση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας κι η πιστή τήρηση τους αποτελεί τον καλύτερο κώδικα αυτοπροστασίας κι ασφάλειας της ίδιας της ζωής μας.

Ότι χρειάζεται σημαντική παρέμβαση στα κυκλοφοριακά μας θέματα είναι αλήθεια αυταπόδεικτη και κοινά αποδεκτή.

Μαζί με τα αλκοτέστ, τα ραντάρ και τους άλλους ελέγχους που καταγράφουν τους οδηγούς οι οποίοι καταστρατηγούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σίγουρα χρειαζόμαστε και πρόσθετα μέτρα ελέγχου πρόληψης και καταστολής. Χρειάζεται να μάθουμε στα παιδιά μας να οδηγούν σωστά και υπεύθυνα, να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι το τιμόνι μετουσιώνεται σε φονικό όργανο όταν λειτουργούμε με αμέλεια και επιπολαιότητα.

Η κοινοβουλευτική επιτροπή Συγκοινωνιών & Έργων, χωρίς να μηδενίζει ή να υποτιμά τα όσα έγιναν στο παρελθόν και γίνονται σήμερα, πιστεύει ότι πρέπει να αναληφθεί το συντομότερο μια καλύτερα σχεδιασμένη και συντονισμένη προσπάθεια με αιχμή του δόρατος το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, προς το οποίο όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να παράσχουν ειλικρινή και συνεχή στήριξη. Κανένα Συμβούλιο, καμιά Αρχή, κανένας φορέας, δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα από μόνος του ή αποσπασματικά.

Χρειάζεται η σύμπραξη όλων, χρειάζεται συναίνεση, συνεργασία αλλά και βούληση και αποφασιστικότητα. Όλοι όσοι είμαστε εδώ σήμερα, έχουμε, μικρή ή μεγάλη, ευθύνη απέναντι  στη χώρα μας να διαφυλάξουμε τη φήμη της ως τόπος ευημερίας και ασφάλειας.
Το νομοθετικό σώμα και ιδιαίτερα η επιτροπή Συγκοινωνιών & Έργων, είναι εξαιρετικά ευαίσθητη σε θέματα που επηρεάζουν την ασφάλεια, την ευημερία και γενικά τη ποιότητα ζωής του Κύπριου πολίτη και έχει σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει στη βελτίωση και αναβάθμιση της.
 Η ψήφιση νέων νομοθεσιών που ρυθμίζουν την τροχαία κίνηση είναι ένα από τα πιο σημαντικά μέτρα που συμβάλλουν ουσιαστικά στη πρόληψη και μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, ιδιαίτερα των δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονται μοτοσικλετιστές.

Σας διαβεβαιώνω πως θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια και θα παράσχουμε τα απαραίτητα εφόδια στην εκτελεστική εξουσία για να πετύχουμε τη βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας στο τόπο μας.

Δεν είναι στις προθέσεις μου να επεκταθώ στο περιεχόμενο του σεμιναρίου Οδικής Ασφάλειας των μοτοσικλετιστών και στη προοπτική αντιμετώπισης του προβλήματος. Αυτό είναι έργο, θα έλεγα πεδίο πρόκλησης , για τους εκλεκτούς ομιλητές μας, τους οποίους συγχαίρω θερμά για την προθυμία τους να συμμετάσχουν σε αυτή την εκδήλωση, μοιραζόμενοι μαζί μας τις γνώσεις  τους και τους προβληματισμούς τους.

Εύχομαι όπως η συζήτηση, με την ενεργό συμβολή όλων μας να επιτελέσει τους σκοπούς της.

Ας στείλουμε λοιπόν, σήμερα, από αυτό εδώ το σεμινάριο, το μήνυμα πως:

Η ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΙΝΑΙ
ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΚΑΘΕ ΛΑΟΥ ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΠΟΛΙΤΗ!

Σας ευχαριστώ.