Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ- ΤΡΟΧΑΙΑ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΑ


       Η οδική συμπεριφορά είναι συνισταμένη πολλών παραμέτρων κι αντικατοπτρίζει το μορφωτικό και πολιτιστικό επίπεδο του κάθε πολίτη και της κάθε χώρας. Η βασική παράμετρος που αυξάνει ή μειώνει το δείκτη της οδικής ασφάλειας είναι ο ίδιος ο άνθρωπος. Η γνώση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας κι η πιστή τήρηση τους αποτελεί τον καλύτερο κώδικα αυτοπροστασίας κι ασφάλειας της ίδιας της ζωής μας.

Με βάση τα αντικειμενικά και αδιάσειστα στατιστικά στοιχεία η αλήθεια παραμένει αμείλικτα οδυνηρή για ειδικούς και μη, για επικριτές και κρινόμενους, για τους νομοθέτες και τους παραβάτες! Ποια είναι αυτή η αλήθεια;

373 νεκροί και 9515 τραυματίες, για την περίοδο 2007 -2011,  (μέσος όρος κατά έτος εβδομήντα-πέντε νεκροί και χίλιοι-εννακόσιοι-τρεις τραυματίες), από τροχαίες συγκρούσεις. Στοιχεία, συγκλονιστικά, που σοκάρουν τη μικρή, συντηρητική κοινωνία της μικρής Κύπρου.

Τα τελευταία χρόνια η Κύπρος αιμορραγεί, όταν οι ελέγχοντες τα τιμόνια, δίτροχων, τετράτροχων ή φορτηγών στα υπεραστικά και επαρχιακά της  οδικά δίκτυα,  επιτρέπουν στον εαυτό τους να παραβιάζει τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας.

Από τα στατιστικά στοιχεία που τηρούνται  φαίνεται ότι στις ομάδες ψηλού κινδύνου βρίσκονται οι νεαροί οδηγοί, οι αλλοδαποί και οι μοτοσικλετιστές, ενώ οι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόκληση των δυστυχημάτων, τόσο των θανατηφόρων όσο και των υπολοίπων και χαρακτηρίζονται ως οι τέσσερις δολοφόνοι της ασφάλτου, είναι η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, η μη χρήση ζώνης και η μη χρήση κράνους.   

Το τροχαίο πρόβλημα είναι ένα από τα σοβαρότερα κοινωνικά και κατά συνέπεια, οικονομικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η χώρα μας.
Ότι χρειάζεται σημαντική παρέμβαση στα κυκλοφοριακά μας θέματα είναι αλήθεια αυταπόδεικτη και κοινά αποδεκτή.
Μαζί με τα αλκοτέστ και τα ραντάρ που καταγράφουν τους οδηγούς οι οποίοι καταστρατηγούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σίγουρα χρειαζόμαστε και πρόσθετα μέτρα ελέγχου πρόληψης και καταστολής. Χρειάζεται να μάθουμε στα παιδιά μας να οδηγούν σωστά και υπεύθυνα, να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι το τιμόνι μετουσιώνεται σε φονικό όργανο όταν λειτουργούμε με αμέλεια και επιπολαιότητα.

Επιπλέον απαιτείται συνεχής  προσπάθεια για συλλογή- επεξεργασία και ανάλυση στοιχείων για μελέτη της αποτελεσματικότητας των διαφόρων μέτρων και σχεδιασμό νέων. Δρομολόγηση δράσεων που να καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα των τρόπων αντιμετώπισης των οδικών συγκρούσεων, που είναι οι ακόλουθοι: Νομοθεσία, Αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των δρόμων, Αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας των οχημάτων, Αναβάθμιση του εκπαίδευσης και εξέτασης των οδηγών, Αστυνόμευση, Διαφώτιση, Κυκλοφοριακή Αγωγή και Αναβάθμιση του επιπέδου της άμεσης περίθαλψης.

Χωρίς να μηδενίζουμε ή υποτιμούμε τα όσα έγιναν στο παρελθόν και όσα γίνονται σήμερα, επιβάλλεται να αναληφθεί το συντομότερο μια καλύτερα σχεδιασμένη και συντονισμένη προσπάθεια με αιχμή του δόρατος το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, προς το οποίο όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να παράσχουν ειλικρινή και συνεχή στήριξη. Καμιά Αρχή, κανένας φορέας, δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα μόνος του ή αποσπασματικά.
Χρειάζεται η σύμπραξη όλων, χρειάζεται συναίνεση, συνεργασία αλλά και βούληση και αποφασιστικότητα. Όλοι  έχουμε, μικρή ή μεγάλη, ευθύνη απέναντι  στη χώρα μας να διαφυλάξουμε τη φήμη της ως τόπος ευημερίας και ασφάλειας.